۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹

وقتی به یک فروشگاه بزرگ می روی، یا وقتی در پارک یا بوستانی شهری قدم می زنی و یا در یک خیابان عمومی قدم بر می داری و مردان و زنان همراه هم را مقایسه می کنی به دو پوشش می رسی: مردان پوشیده، نیمه پوشیده و زنان پوشیده، نیمه پوشیده و کم پوشیده.

پوشش عمومی در اسپانیا

وقتی به یک فروشگاه بزرگ می روی، یا وقتی در پارک یا بوستانی شهری قدم می زنی و یا در یک خیابان عمومی قدم بر می داری و مردان و زنان همراه هم را مقایسه می کنی به دو پوشش می رسی: مردان پوشیده، نیمه پوشیده و زنان پوشیده، نیمه پوشیده و کم پوشیده.

حدود20 درصد از مردان پوشیده کامل اند یعنی کت و شلوار و کراوات یا پیراهن و شلوار بلند بدون کراوات.

پوشش عمومی در اسپانیا

حدود 60 تا 70 درصد نیمه پوشیده هستند مثل شلوار و تیشرت و پیراهن و حدود 20 درصد دارای شلوار کوتاه، پیراهن رکابی و ... می باشند. یعنی نیمه پوشیده هستند (همیشه بیش از نیمی از بدن از گردن تا ساق پا پوشیده می باشد).مردان به ندرت کلاه بر سر دارند، شاید 10 تا 20 درصد کلاه دارند و معمولاً کلاه آفتابی دارند، حدوداً همین مقدار هم از عینک آفتابی استفاده می کنند.

وقتی به یک اداره مانند بانک یا شهرداری مراجعه می کنی پوشش مردان شکل کاملتری به خود می گیرد. حدود 90 درصد از پوشش مردان کامل است و حدود 10 درصد نیمه کامل یعنی نیمه پوشیده اند. در ادارات مردان کلاهدار حدوداً دیده نمی شود و کفش های استفاده شده عمدتاً اسپرت و راحتی است. بنظر می رسد بیش از 50 درصد از کفش راحتی و حدود 20 درصد کفشهای رسمی و 30 درصد از صندل و دمپایی و نظائر آن استفاده می کنند.

حدود 20 درصد از زنان و مردان دارای خالکوبی روی قسمت های مختلف بدن هستند.

پوشش عمومی در اسپانیا

پوشش عمومی در اسپانیا

این تصاویر بر روی بدن که به شکل نقاشی و یا خطوط می باشد در مردان کمی بیشتر است و از طرفی دیگر، خانم ها حدود 5 تا 10 درصد پوشیده کامل اند که به احتمال زیاد مسلمانان مقید یا راهبه ها جزو لاینفک این گروه اند. حدود 60 تا 70 درصد دارای شلوار های کوتاه بالای زانو یا دامن های کوتاه و پیراهن های نیمه می باشند. یعنی بیش از نیمی از بدن عریان است.آنچه مشهودتر است اینکه حدود 10 تا 15 درصد در حد حفظ عورات زنانه می پوشند.

پوشش عمومی در اسپانیا  

کم تر از 10 درصد زنان کلاه آفتابی بر سر می گذارند و حدود 20  درصد نیز عینک آفتابی استفاده می کنند. کفش های زنان عمدتاً راحتی و اسپرت می باشد و کفش های زنانه مانند پاشنه بلند کم دیده می شود.زنان در ادارات دارای پوشش نسبتاً بیشتری هستند یعنی اکثراً نیمه پوشیده اند ولی پوشش کامل را در کمتر از 20 درصد مشاهده می کنید.

آنچه قابل مقایسه است این که در زنان و مردانی که با هم هستند مانند زن و شوهر یا خواهر و برادر و یا دو همکار زن و مرد، همیشه مردان پوشیده ترند. بنظر می رسد که فرهنگ پوشش زنانه و مردانه تابعی از سبک های غیر خانواده می باشد.

پوشش عمومی در اسپانیا

آرایش موی سر و صورت

در کمتر از 10 درصد از زنان و مردان آرایش خاصی در سر و صورت مشاهده می شود. در مردان رنگ موهای غیرمتعارف کمتر و در زنان بیشتر مشاهده می شود. رنگ هایی مانند سبز و آبی بندرت ولی توجه برانگیز می باشد. رنگ قرمز شیوع بیشتری دارد که البته کسانی که بطور ژنتیکی موی قرمز دارند یا (Pelirrojos) هستند شامل این دسته نمی شوند.

پوشش عمومی در اسپانیا

استفاده از زیورآلات 

پوشش عمومی در اسپانیا

در حدود 20 درصد از مردان و زنان از دستبندهای چرمی و زنجیرهای طلا و گردنبند طلا و نقره استفاده می کنند. به نظر می رسد استفاده از بدلیجات زینتی طرفدار بیشتری دارد. استفاده از پیرسینگ و گوشواره در حدود 20 درصد از زنان  دیده می شود که عمدتاً گوشواره های طلا و بدلیجات ریز می باشند.پیرسینگ در مردان در یک گوش و در زنان در هر دو گوش و در حدود کمتر از 5 درصد در بینی، لب، زبان و ناف قابل مشاهده و در بعضی از زنان خلخال پا دیده می شود.        

لذا این سوال پیش می آید که چرا این همه تفاوت؟؟!!!

احتمالات من به قرار زیر می تواند باشد:

  1. بازار لباس که نوعی مروج فرهنگ خاص می باشد، تعیین کننده است؟
  2. مردان سرمایی ترند و زنان گرمایی تر؟
  3. زنان متبرج ترند و مردان کمتر؟
  4. زنان زیباترند و زیبا نماتر و مردان کمتر زیبا و با لباس زیباتر می شوند؟
  5. طرفند مردانه ای برای استفاده و لذت است؟
  6. بازار سرمایه و اقتصاد این چنین می خواهد؟
  7. تمایلی فطری ست بین زنان و مردان؟

    لازم به ذکر است این گزارش بر مبنای یک نظرسنجی دقیق و علمی نیست و صرفاً بر مبنای تخمین و مشاهده زیسته اینجانب در بهار و تابستان 2024 در مادرید و چند شهر دیگر اسپانیا نگارش شده است.

کد خبر 20507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =